تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
قیمت برنج| قیمت برنج امروز|قیمت برنج امروز 21 اسفند 1400|برنج ارزان شد

قیمت برنج امروز 21 اسفند 1400|برنج ارزان شد

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: بازرگانی دولتی قیمت هر کیلو برنج هندی را به ۲۴ هزار تومان افزایش داده بود که بنابر مصوبه اخیر دولت به نرخ قبل بازگشت.
کد خبر: ۳۷۲۲۹

قیمت برنج امروز 11 دی 1400| افزایش عجیب قیمت برنج در بازار

قیمت برنج امروز افزایشی شد.قیمت برنج امروز با نوسان همراه بود.قیمت برنج برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.قیمت برنج اوج گرفته است.در ادامه یه بررسی قیمت برنج می پردازیم.

قیمت برنج امروز 21 اسفند 1400

آقای مسیح کشاورز گفت: بازرگانی دولتی قیمت مصوب هر کیلو برنج هندی را از ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۴ هزار تومان افزایش داده بود که بنابر تصمیمات دولت به نرخ مصوب قبل بازگشت.

او گفت: دولت عرضه هر کیلو برنج هندی توسط بخش خصوصی را ۳۰ هزار تومان و پاکستانی را ۳۱ هزار تومان قیمت گذاری کرده است که به رغم افزایش نرخ ارز و هزینه حمل و نقل واردکنندگان موافقت کردند که تا پایان ماه رمضان تغییری در قیمت ایجاد نکنند.

چندی پیش براتعلی مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی گفت: تاکنون ۱۶۰ هزار تن برنج با نرخ مصوب وارد شبکه‌های توزیع شده و ۱۰۰ هزار تن دیگر تا ماه رمضان عرضه خواهد شد.

به گفته کشاورز، بنابر برنامه ریزی صورت گرفته، قرار است که ۳۰۰ هزار تن برنج تا پایان سال و ۲۵۰ هزار تن فروردین وارد شود که امیدواریم مشکل ابلاغ حذف ارزش افزوده هر چه سریع تر به گمرکات ابلاغ شود.

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی قیمت هر کیلو برنج هندی برای مصرف کننده را ۲۴ هزار تومان، پاکستانی را ۲۵ هزار تومان و تایلندی را ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

دبیرانجمن واردکنندگان برنج می‌گوید: با تسریع ابلاغ در حذف ارزش افزوده به گمرکات، مشکلی در تامین نیاز بازار شب عید و ماه رمضان نداریم‌.

مسئولان بازرگانی دولتی اذعان می‌کنند که همه ساله نزدیک ایام پایانی سال توزیع کالاهای اساسی همچون برنج، روغن و شکر شتاب بیشتری می‌گیرد که امسال به سبب آغاز ماه مبارک رمضان بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز، طرح توزیع کالاهای اساسی همچنان ادامه دارد.

چند هفته‌ای است که قیمت انواع برنج در بازار، سیر صعودی به خود گرفته و نرخ برنج محلی شمال از مرز کیلویی ۷۰ هزار تومان هم فراتر رفته است.

شاید تولیدکنندگان و شالیکاران هم در خوشبینانه ترین حالت تصور نمی‌کردند چهار ماه بعد از فروش محصول خود، قیمت آن دو برابر شود.

افزایش قیمت‌ها در آستانه شب عید و ماه مبارک رمضان سبب شده بسیاری از مردم با مشکل مواجه شده و بخش زیادی از آحاد جامعه دیگر توان خرید برنج را نداشته باشند.

طبق گفته کارشناسان مهم‌ترین عامل افزایش قیمت برنج واسطه‌ها و دلالان هستند که با خریداری و احتکار و دپوی آن، کنترل قیمت را به دست گرفته‌اند. برخی از فروشندگان هم بیان می‌کنند که انبارهای شالیکوبی ها مملو از برنج بوده که با هدف افزایش قیمت از عرضه آن به بازار خودداری می‌کنند.

اعمال ممنوعیت در ثبت واردات برنج خارجی در کنار آشفتگی بازار و نبود سازوکار نظارتی، از دیگر دلایل افزایش قیمت برنج از سوی کارشناسان عنوان شده است.

برخی هم در کنار احتکار، کاهش ۳۰ درصدی کشت برنج در گلستان به دلیل شرایط آب و هوایی و خشکسالی را علت گرانی بر می‌شمرند.

به دلیل آشفتگی قیمت‌ها، وزارت جهاد کشاورزی قیمت گذاری انواع برنج در برخی از استان‌ها را اعلام کرد که گلستان شامل این قیمت گذاری دستوری نمی‌شود.

برنج از سفره‌ها حذف شد

یک شهروند گرگانی در خصوص افزایش قیمت برنج به خبرنگار مهر گفت: قیمت برنج در چهار ماه اخیر بیش از دو برابر شده و عملاً برنج از سفره مردم حذف شده است.

میلاد ایزدی که در حال نگاه کردن به قیمت‌ها در یک مغازه برنج فروشی بود، افزود: چهار ماه قبل قیمت برنج محلی کیلویی ۳۰ هزار تومان بود اما هم اکنون به بیش از ۷۰ هزار تومان رسیده و مردم حتی توان خرید برنج شکسته را هم ندارند.

وی بیان کرد: مسئولان باید از ماه‌های گذشته نظارت خود را بیشتر کرده و برنج را تأمین می‌کردند تا هم اکنون با کمبود برنج مواجه نباشیم.

ایزدی متذکر شد: قیمت همه محصولات و کالاها بالا رفته ولی با توجه به اینکه برنج قوت اصلی است، مسئولان باید به فکر راه چاره اساسی در این زمینه باشند تا امکان خرید این محصول برای همگان فراهم شود.


بررسی آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در یک ماه منتهی به آبان‌ماه سال ۱۴۰۰، قیمت هر کیلوگرم برنج تایلندی (غیر از هومالی) به‌طور میانگین ۱۶ هزار و ۱۱۴ تومان شد که نسبت به مدت مشابه در آبان‌ماه سال ۹۹ با قیمت ۱۴ هزار و ۴۹۷ تومان، نزدیک ۱۱.۲ درصد رشد داشته است.

بنابر این گزارش، همچنین در آبان‌ماه ۱۴۰۰ قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی (درجه یک) ۲۷ هزار و ۷۰۲ تومان، برنج طارم اعلاء ۵۰ هزار تومان و برنج داخلی هاشمی (درجه یک) ۴۸ هزار و ۶۱۴ تومان شد که نسبت به مدت مشابه آبان‌ماه پارسال به ترتیب حدود ۱۴ درصد، ۵۶.۷ درصد و ۵۵.۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز